Supplementen en Vitaminen


Supplementen of voedingssupplementen zijn verzameltermen waaronder veel uiteenlopende producten vallen: vitamines, mineralen, sporenelementen, kruiden, vetten, suikers, eiwitten en aminozuren. Al deze stoffen zijn zonder recept te koop bij drogisten, apotheken, supermarkten en vooral ook via het Internet. Zelfs actieve hormonen zoals melatonine en bijvoorbeeld groeihormoon worden wel tot de (voedings)supplementen gerekend. Bepaalde stromingen, zoals de orthomoleculaire geneeskunde houden zich ook bezig met de zin van het geven van supplementen.


 



NIEUWS VAN JANIKA TJECHOFSKY

Wat denkt de reguliere geneeskunde ervan
 

De reguliere geneeskunde meent dat onze dagelijkse voeding voldoende vitaminen, mineralen, aminozuren en sporenelementen bevat om gezond te blijven. Er zijn slechts enkele uitzonderingen. Foliumzuur voor vrouwen die zwanger zijn om te voorkomen dat de baby een open ruggetje krijgt en baby's die wat extra vitamine A en D nodig hebben.


De Wageningse Universiteit heeft een mooi overzicht gepubliceerd van alle vitamines en de eigenschappen ervan. Dit overzicht is natuurlijk academisch verantwoord en geeft alleen weer wat men binnen de harde wetenschap van vitamines vindt.

Er zijn echter op dit gebied veel uiteenlopende visies en bijvoorbeeld binnen de orthomoleculaire richting denkt men vaak heel verschillend. Vooral het toepassen van vitamines in hoge doseringen wordt nog wel eens aanbevolen. Ook het gebruik van bepaalde sporen elementen zoals koper, zink en selenium wordt wel geadviseerd.

De voor en tegenstanders buitelen hier vaak over elkaar, en wat echt wijsheid is in deze is niet makkelijk. Puur op basis van academisch bewijs is het niet duidelijk bewezen dat het innemen van vitamines en mineralen of sporenelementen zinvol is. Maar de voorstanders menen (terecht) dat als we moeten wachten op genoeg onderzoek naar de effecten van dit soort middelen we nog decennia geduld moeten hebben, terwijl het misschien zinvol is om NU dit soort supplementen te nemen om de weerstand te verhogen en het verouderingsproces tegen te gaan.


Veilig?

 

Bij plantaardige middelen, die soms ecodrugs genoemd worden, moet men soms oppassen. Hierover schreven nestuursleden van IOCOB eerder in Medisch Contact (in 2004 en 2005). Diverse plantenpreparaten zijn niet altijd even veilig. Sommige kunnen giftig zijn voor bijvoorbeeld de lever, de nieren of het hart. Ook de zogenaamde smartdrugs die via het internet te krijgen zijn, hebben vaak meer negatieve dan bewezen positieve effecten.


Vitamine E bijvoorbeeld werd en wordt nog steeds aanbevolen als een boeiend anti-verouderingsmiddel en anti-oxydant. In diermodellen heeft vitamine E ook deze werking. Vitamine E is daardoor jaren aanbevolen voor de aanvullende behandeling van hart en vaatziekten en kanker, maar een recent (2005) groot onderzoek dat in het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift, JAMA, gepubliceerd werd, kon dit niet bevestigen.


Lees hier over de wondervitamine D

 




 


NIEUWS VAN JANIKA TJECHOFSKY

Gaat de medische industrie vitamine tot kwakzalverij verklaren?



De voorstanders (zie artikel over Codex Alimentariusom) vitamines te verbieden zeggen dat  het over de bescherming van de consument gaat . En omdat ze gevaarlijk zijn moeten we mensen beschermen tegen vitaminen en mineralensupplementen, plantenextracten en antioxidanten. de commissie Codex Alimentarius zegt ” Wij zorgen voor uw veiligheid“. Veel wetenschappers en artsen wereldweid weten dat het een poging om vitamine te verbieden en voorstanders van deze natuurproducten als criminelen af te schilderen.

Codex Alimentarius heeft liever niet dat u vitaminen en mineraele preventief inneemt om ziekten te voorkomen, want dat  zou de omzet voor de farmaceutische industrie ernstig benadelen.



Wat is verrijkte voeding?


Toevoegingen van microvoedingsstoffen aan levensmiddelen die tijdens het bereidingsproces verloren zijn gegaan mogen fabrikanten weer opnieuw toevoegen. Dit proces noemt men verrijkte voeding. Maar tot welke mate worden deze aanvullingen gedaan? Tot het niveau dat de voeding 50 of 100 jaar geleden had of tot het niveau van voor de bereiding. In het laatste geval is de woordkeuze – verrijkte voeding - zeer krom. De kwaliteit van onze voeding is immers volgens verschillende onderzoeken tussen de 15 en 92% verminderd.


Artsen geven vaak geen eerlijke voorlichting.


We staan er niet altijd bij stil hoe belangrijk uw gezondheid is voor uw .... inkomen en levensgeluk. Gebreken kunnen al gauw uw functioneren beperken. We worden met z’n allen wel ouder maar gemiddeld heeft iemand op zijn 53 ste al een chronische ziekte en hebben 50% van alle Nederlands een of meerdere kwalen en gebreken. (cijfers CBS) Heel veel van deze gebreken, kwalen en ziektes zijn echter eenvoudig te voorkomen. Daar krijgt u vaak geen eerlijke voorlichting over van officiële instanties – artsen – diëtisten – voedingscentrum & de media! De gebrekkige kwaliteit en samenstelling van onze voeding is namelijk de oorzaak van veel van deze klachten en ziektes. Om voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen om te voldoen aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) zou u 10.000 calorieën tot u moeten nemen! Van de meer als 400 artsen waar ik in 2004 contact mee heb opgenomen had nog geen enkele hiervan kennis genomen. Erger nog slechts twee artsen zijn actief aan de slag gegaan hun patiënten hiervan op de hoogte te stellen!!!!! (antiaging vitamine analyse) De drie artsen die zelf deze test hebben laten doen scoorden geen van allen een voldoende evenals de 80 gezondheid ‘professionals’ die werden getest in Amerika. Sommige gezondheid controles (base & zurenbalans) kosten slechts 13 euro en ik ken nog geen enkele arts die deze test uitvoert. Of u met de op deze site aangeboden informatie iets wilt gaan doen is uw eigen verantwoording en keuze. Ik zou u in ieder geval willen aanraden hier grondig naar te kijken. Veel mensen zijn onbewust zelf verantwoordelijk voor het ‘noodlot’. Nu ik de feiten ken zou ik geen dag meer zonder voedingssupplementen durven. - Henk Mutsaers (Online anti aging test)



Gezond dieet studie, wat is klinische voeding?


Een klinische voedingsstudie kijkt naar de relatie tussen de voeding en het welzijn van het lichaam. Meer in detail, het is de studie naar voedingsstoffen, hoe deze worden verwerkt door het lichaam, het stofwisselingsproces, opgeslagen worden, en het lichaam weer verlaten. Behalve hoe het lichaam omgaat met deze essentiële stoffen zijn wetenschappers geïnteresseerd in de effecten die het milieu en mensen hebben op de kwaliteit en veiligheid van de voedingsketen en hoe deze factoren een invloed hebben op de gezondheid en ziektes.


Ondervoeding in 'Rijke' landen


Ondervoeding in de rijke ‘ontwikkelde’ landen? Jawel, dat manifesteert zich in diabetes, hart en vaat ziekten, kanker, vele andere ziekten en ..... ironisch genoeg ook in overgewicht! Ons lichaam blijft namelijk continu een honger gevoel geven als er belangrijke bouwstoffen ontbreken. De schijf van vijf is al heel lang onvoldoende om alle essentiële vitaminen en mineralen binnen te krijgen.


De schokkende waarheid is dat dit al in 1936 bekend was.

 

lees verder

aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen